Cumhuriyet Tarihi > GEOMETRİ - KEMAL ATATÜRK
Geometri kitabı okununca
anlaşılacaktır ki, askerî bir eğitim ve öğretimden gelen Atatürk,
bilimsel konu ve araştırmalarda da bilgili, yetkin bir siyaset ve devlet
adamı olarak belirmektedir. Çünkü Atatürk’ün bu kitapla birlikte
türettiği açı, açıortay, alan, artı, beşgen, boyut, bölü, çap, çarpı,
çekül, çember, dışters açı, dikey, dörtgen, düşey, düzey, eğik, eksi,
eşit, eşkenar, gerekçe, içters açı, ikizkenar, keşit, konum, köşegen,
oran, orantı, paralelkenar, taban, teğet, toplam, türev, uzam, uzay,
üçgen, varsayı, yamuk, yatay, yöndeş vb. terimlerden çoğunu bugün
severek kullanmaktayız, kuşkusuz yarın da kullanacağız. Bu güzel, bu
özün özü Türkçe terimlerin tümünü Atatürk, Türkçe köklere Türkçe ekler
getirerek türetmiştir.
Mustafa
Kemal, ulusal eğitim programının bir yandan toplum gereksinimlerine
karşılık vermesi, öte yandan da çağdaş bir nitelik taşıması görüşünde
idi. Atatürk, bu eğitim görüşünü, bütün yaşamı boyunca titizlikle
korumuş ve sürdürmüştür. Onun için, Türk dili açısından bu çok güzel,
geometri öğrenimi bakımından bu çok yararlı ve kaynak kılavuzu özellikle
ortaöğretim çağındaki bütün Atatürkçü, devrimci ve ilerici
gençlerimizin üzerinde durarak ve düşünerek okumalarını isteriz. Çünkü
bu küçük kitap, böyle büyük ve önemli gerçeği kanıtlamak için Atatürk
tarafından Atatürkçü gençler için yazılmıştır.